EUR-Lex Access to European Union law
This document is an excerpt from the EUR-Lex website
Document 32019R0362
Commission Delegated Regulation (EU) 2019/362 of 13 December 2018 amending Delegated Regulation (EU) No 150/2013 as regards regulatory technical standards specifying the details of the application for registration as a trade repository (Text with EEA relevance.)
Komisijas Deleģētā regula (ES) 2019/362 (2018. gada 13. decembris), ar ko Deleģēto regulu (ES) Nr. 150/2013 groza attiecībā uz regulatīvajiem tehniskajiem standartiem, kuros konkretizēta darījumu reģistra reģistrācijas pieteikumā sniedzamā informācija (Dokuments attiecas uz EEZ.)
Komisijas Deleģētā regula (ES) 2019/362 (2018. gada 13. decembris), ar ko Deleģēto regulu (ES) Nr. 150/2013 groza attiecībā uz regulatīvajiem tehniskajiem standartiem, kuros konkretizēta darījumu reģistra reģistrācijas pieteikumā sniedzamā informācija (Dokuments attiecas uz EEZ.)
C/2018/8336
OJ L 81, 22.3.2019, p. 74–84
(BG, ES, CS, DA, DE, ET, EL, EN, FR, HR, IT, LV, LT, HU, MT, NL, PL, PT, RO, SK, SL, FI, SV)
In force
22.3.2019 |
LV |
Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis |
L 81/74 |
KOMISIJAS DELEĢĒTĀ REGULA (ES) 2019/362
(2018. gada 13. decembris),
ar ko Deleģēto regulu (ES) Nr. 150/2013 groza attiecībā uz regulatīvajiem tehniskajiem standartiem, kuros konkretizēta darījumu reģistra reģistrācijas pieteikumā sniedzamā informācija
(Dokuments attiecas uz EEZ)
EIROPAS KOMISIJA,
ņemot vērā Līgumu par Eiropas Savienības darbību,
Ņemot vērā Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 4. jūlija Regulu (ES) Nr. 648/2012 par ārpusbiržas atvasinātajiem instrumentiem, centrālajiem darījumu partneriem un darījumu reģistriem (1) un jo īpaši tās 56. panta 3. punktu,
tā kā:
(1) |
Pieredze, kas gūta, piemērojot Komisijas Deleģēto regulu (ES) Nr. 150/2013 (2), apliecina, ka Regulas (ES) Nr. 648/2012 normas par darījumu reģistru reģistrēšanu ir stabils pamats regulējumam par darījumu reģistru reģistrēšanu. Lai šo regulējumu vēl vairāk nostiprinātu, Deleģētajā regulā (ES) Nr. 150/2013 būtu jāņem vērā nozarē notiekošās pārmaiņas. |
(2) |
Lai nodrošinātu vienlīdzīgus konkurences apstākļus darījumu reģistru vidū un reģistra funkciju efektīvu veikšanu, ir būtiski izveidot konsekventu regulējumu par darījumu reģistru reģistrēšanu un reģistrācijas tvēruma paplašināšanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 648/2012 un Regulu (ES) 2015/2365 (3). |
(3) |
Darījumu reģistru veiktā pārbaudīšanas (verifikācijas) funkcija ir ļoti svarīga atvasināto instrumentu tirgu pārredzamībai un datu kvalitātes nodrošināšanai. Tādēļ ikvienam darījumu reģistram būtu jāpierāda, ka tas ir izveidojis atbilstīgas sistēmas un procedūras, kuras nodrošina tā spēju pārbaudīt atvasināto instrumentu līgumos sniegto ziņu pilnīgumu un patiesumu. Tādēļ šīs sistēmas un procedūras būtu jāprecizē, lai nostiprinātu reģistrācijas regulējumu. Tajās būtu jānosaka, kā attiecīgais darījumu reģistrs autentificē lietotājus, apstiprina (validē) datu shēmas, apstiprina datu ierakstīšanu, apstiprina (validē) datu loģiku un saturu, saskaņo informāciju par atvasinātajiem instrumentiem un sniedz atsauksmes saviem lietotājiem. |
(4) |
Darījumu reģistra reģistrācijas pieteikumā būtu jāiekļauj detalizētāka informācija par attiecīgajiem iekšējās kontroles mehānismiem un struktūrām, iekšējās revīzijas funkciju, kā arī revīzijas darba plānu, lai dotu EVTI iespēju novērtēt, kā šie faktori veicina darījumu reģistra darbības efektivitāti. |
(5) |
Lai dotu EVTI iespēju labāk novērtēt pieteikumu iesniedzošā darījumu reģistra potenciālo valdes/padomes locekļu un augstākās vadības pārstāvju reputāciju, pieredzi un prasmes, darījumu reģistram, iesniedzot pieteikumu, būtu jāsniedz papildu informācija par šīm personām, tai skaitā informācija par zināšanām un pieredzi IT pārvaldībā, darbībā un attīstībā. |
(6) |
Kopīgu resursu izmantošana darījumu reģistra ietvaros starp pārskatu sniegšanas pakalpojumiem attiecībā uz atvasinātajiem instrumentiem, no vienas puses, un papildpakalpojumiem vai pakalpojumiem, kas saistīti ar pārskatu sniegšanu par vērtspapīru finansēšanas darījumiem, no otras puses, var izraisīt operacionālo risku kaitīgu ietekmi uz citiem minētajiem pakalpojumiem. Datu apstiprināšanai (validēšanai), saskaņošanai, apstrādei un uzskaitei varētu būt nepieciešama iedarbīga operacionāla nošķiršana, lai novērstu šādu risku izplatīšanos. Tomēr tāda prakse kā, piemēram, sistēmu kopīga saskarne, kopīgs iestādēm paredzēto datu piekļuves punkts vai viena un tā paša personāla izmantošana pārdošanas, atbilstības nodrošināšanas vai klientu pakalpojumu palīdzības dienesta jomā, varētu būt mazāk pakļauta šādai kaitīgai ietekmei, un līdz ar to tām nebūtu katrā ziņā nepieciešama šāda operacionāla nošķiršana. Tādēļ darījumu reģistram būtu jāievieš atbilstīgas pakāpes operacionāls nošķīrums attiecībā uz resursiem, sistēmām vai procedūrām, kas tiek izmantoti dažādos komercdarbības virzienos. Šādam nošķīrumam būtu jāattiecas arī uz komercdarbības virzieniem, kas sniedz pakalpojumus, kuriem piemērojami citi Savienības tiesību akti vai trešo valstu tiesību akti. Tam arī būtu jānodrošina, ka reģistrācijas pieteikums ietver detalizētu un skaidru informāciju par papildpakalpojumiem vai citiem komercdarbības virzieniem, kurus darījumu reģistrs sniedz/uztur papildus savai pamatdarbībai – darījumu reģistra pakalpojumiem saskaņā ar Regulu (ES) Nr. 648/2012. |
(7) |
Lai nodrošinātu Regulas (ES) Nr. 648/2012 mērķu ievērošanu, būtiska ir darījumu reģistra informācijas tehnoloģiju sistēmu stabilitāte, izturētspēja un aizsardzība. Atbilstoši tam darījumu reģistram būtu jāsniedz vispusīga un detalizētāka informācija par šīm sistēmām, lai dotu EVTI iespēju novērtēt savas informācijas tehnoloģiju sistēmas stabilitāti un izturētspēju. Ja darījumu reģistra funkciju veikšana ir uzticēta ārpakalpojumus sniedzošai trešai personai koncerna mērogā vai personai ārpus koncerna, darījumu reģistram būtu jāsniedz detalizēta informācija par attiecīgajiem ārpakalpojumu mehānismiem, lai dotu EVTI iespēju novērtēt atbilstību reģistrācijas nosacījumiem, tai skaitā informācija par pakalpojumu līmeņa vienošanos (līgumiem), attiecīgiem rādītājiem un par to, kā faktiski notiek šo rādītāju uzraudzīšana. Visbeidzot, ikvienam darījumu reģistram būtu jāsniedz informācija par mehānismiem, t. sk. kontroles mehānismiem, kurus tas ievieš, lai iedarbīgi pārvaldītu potenciālus kiberriskus un lai aizsargātu datus par kiberuzbrukumiem. |
(8) |
Lai labāk sasniegtu Regulas (ES) Nr. 648/2012 mērķus attiecībā uz atvasināto instrumentu tirgus pārredzamību, ikvienam darījumu reģistram būtu jāpierāda, ka tas piemēro noteikumus un nosacījumus attiecībā uz piekļuvi darījumu reģistrā turētajiem datiem saskaņā ar Komisijas Deleģēto regulu (ES) Nr. 151/2013 (4). Šiem noteikumiem un nosacījumiem būtu jānodrošina iestādēm sniegto datu integritāte un tas, ka darījumu reģistri spēj nodrošināt piekļuvi datiem saskaņā ar Deleģēto regulu (ES) Nr. 151/2013. Tādēļ darījumu reģistra reģistrācijas pieteikumā būtu detalizēti jāizklāsta politikas un procedūras, saskaņā ar kurām dažādu veidu lietotāji iesniedz darījumu reģistram datus un piekļūst tajā turētiem datiem. Tā paša iemesla dēļ reģistrācijas pieteikumā būtu jāiekļauj apraksts par kanāliem un mehānismiem, kas tiek izmantoti, lai publiskotu informāciju par piekļuves noteikumiem attiecībā uz minētajā darījumu reģistrā turētajiem datiem. Darījumu reģistram būtu arī jāsniedz detalizētāka informācija par savām procedūrām, saskaņā ar kurām tiek pārbaudīts datu pilnīgums un pareizums. |
(9) |
Maksas saistībā ar darījumu reģistru sniegtajiem pakalpojumiem ir būtiska informācija, kas tirgus dalībniekiem dod iespēju izdarīt informētu izvēli. Tādēļ informācija par tām būtu jāiekļauj darījumu reģistra reģistrācijas pieteikumā. |
(10) |
Lai dotu EVTI iespēju izveidot darījumu reģistru jaudas un darbības rezultātu plānošanas pamatscenāriju, ikvienā reģistrācijas pieteikumā būtu jāiekļauj informācija, kas pierāda, ka pieteikumu iesniedzošā darījumu reģistra rīcībā ir finansiālie resursi, kas nepieciešami pastāvīgai darījumu reģistra funkciju veikšanai. Tā paša iemesla dēļ ikvienā reģistrācijas pieteikumā būtu jāiekļauj informācija par iedarbīgiem darbības nepārtrauktības nodrošināšanas mehānismiem. Konkrētāk, ikvienam darījumu reģistram būtu jāsniedz informācija par saviem plāniem, procedūrām un mehānismiem attiecībā uz ārkārtas situāciju un krīzes pārvarēšanu, tai skaitā procedūrām, saskaņā ar kurām tiek nodrošināta sākotnējā darījumu reģistra pienācīga aizstāšana, ja tiek anulēta tā reģistrācija vai ja pārskatu sniedzošs darījumu partneris nolemj turpmāk pārskatus sniegt citam darījumu reģistram. |
(11) |
Tā kā tirgus dalībnieki un iestādes paļaujas uz darījumu reģistru uzturētajiem datiem, ikvienā darījumu reģistra reģistrācijas pieteikumā būtu skaidri jāizklāsta stingri un iedarbīgi mehānismi attiecībā uz pamatdarbību un datu uzskaiti. Lai pierādītu to, kā tiek nodrošināta darījumu reģistra uzturēto datu konfidencialitāte un aizsardzība, kā arī lai dotu iespēju šos datus izsekot, darījumu reģistra reģistrācijas pieteikumā būtu jāiekļauj speciāla atsauce attiecībā uz ziņojumu žurnāla uzbūvi. |
(12) |
Šī regula ir balstīta uz regulatīvo tehnisko standartu projektu, ko Komisijai Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 1095/2010 (5) 10. panta kārtībā iesniegusi Eiropas Vērtspapīru un tirgu iestāde (EVTI). |
(13) |
EVTI ir rīkojusi šo regulatīvo tehnisko standartu projekta atklātu sabiedrisko apspriešanu, izvērtējusi iespējamās saistītās izmaksas un ieguvumus un lūgusi atzinumu no EVTI Vērtspapīru un tirgu nozares ieinteresēto personu grupas, kas izveidota saskaņā ar Regulas (ES) Nr. 1095/2010 37. pantu, |
(14) |
Tāpēc Deleģētā regula (ES) Nr. 150/2013 būtu attiecīgi jāgroza, |
IR PIEŅĒMUSI ŠO REGULU.
1. pants
Grozījumi Deleģētajā regulā (ES) Nr. 150/2013
1. |
Regulas 1. panta 2. punktu aizstāj ar šādu: “2. Darījumu reģistra reģistrācijas pieteikumā iekļauj konkrēti šādu informāciju:
|
2. |
Regulas 2. pantu aizstāj ar šādu: “2. pants Politikas nostādnes un procedūras Ja pieteikuma ietvaros tiek sniegta informācija par politikām un procedūrām, pieteikuma iesniedzējs nodrošina, ka pieteikumā ir iekļaujamas šādas ziņas:
|
3. |
Regulas 3. panta 2. punktu aizstāj ar šādu: “2. Ja pieteikuma iesniedzējam ir mātesuzņēmums, tas:
|
4. |
Regulas 7. pantu aizstāj ar šādu: “7. pants Iekšējā kontrole 1. Darījumu reģistra reģistrācijas pieteikums ietver detalizētu informāciju par pieteikuma iesniedzēja iekšējās kontroles sistēmu, tai skaitā informāciju par tā atbilstības nodrošināšanas funkciju, risku novērtēšanu, iekšējās kontroles mehānismiem un tā iekšējās revīzijas funkcijas darbības kārtību. 2. Šā panta 1. punktā minētā detalizētā informācija ietver:
3. Darījumu reģistra reģistrācijas pieteikums satur šādu informāciju attiecībā uz pieteikuma iesniedzēja iekšējās revīzijas darbību:
|
5. |
Regulas 9. pantu aizstāj ar šādu: “9. pants Augstākā vadība un valdes/padomes locekļi 1. Darījumu reģistra reģistrācijas pieteikums ietver šādu informāciju attiecībā uz katru augstākās vadības pārstāvi un katru valdes/padomes locekli:
|
6. |
Regulas 11. pantu aizstāj ar šādu: “11. pants Piemērotība un godprātība Darījumu reģistra reģistrācijas pieteikums ietver šādu informāciju par pieteikuma iesniedzēja darbiniekiem:
Šā punkta b) apakšpunktā minētais apraksts ietver rakstveida pierādījumus par augstākās izglītības diplomiem un pieredzi informācijas tehnoloģiju jomā attiecībā uz vismaz vienu vadošu darbinieku, kas atbildīgs par IT lietām.” |
7. |
Regulas 12. pantu aizstāj ar šādu: “12. pants Finanšu pārskati un komercdarbības plāni 1. Darījumu reģistra reģistrācijas pieteikumā ir iekļaujama šāda finanšu un komercdarbības informācija par pieteikuma iesniedzēju:
2. Darījumu reģistra reģistrācijas pieteikums ietver finanšu komercdarbības plānu, kurā aplūkoti dažādi komercdarbības scenāriji attiecībā uz darījumu reģistra pakalpojumiem vismaz trīs gadus ilgā atsauces posmā, tai skaitā šādu papildu informāciju:
3. Ja iepriekšējo gadu finanšu informācija, kas minēta 1. punktā, nav pieejama, darījumu reģistra reģistrācijas pieteikumā ir iekļaujama šāda informācija par pieteikuma iesniedzēju:
4. Darījumu reģistra reģistrācijas pieteikums ietver revidētos gada finanšu pārskatus par mātessabiedrību par trim finanšu gadiem pirms pieteikuma iesniegšanas dienas. 5. Darījumu reģistra reģistrācijas pieteikumā ir iekļaujama arī šāda finanšu informācija par pieteikuma iesniedzēju:
(*1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2002. gada 19. jūlija Regula (EK) Nr. 1606/2002 par starptautisko grāmatvedības standartu piemērošanu (OV L 243, 11.9.2002., 1. lpp.)." (*2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 17. maija Direktīva 2006/43/EK, ar ko paredz gada pārskatu un konsolidēto pārskatu obligātās revīzijas (OV L 157, 9.6.2006., 87. lpp.).”." |
8. |
Regulas 14. pantu aizstāj ar šādu: “14. pants Konfidencialitāte 1. Darījumu reģistra reģistrācijas pieteikums ietver iekšējās politikas, procedūras un mehānismus, kas novērš jebkādu informācijas, kas tiek uzturēta pieteikuma iesniedzošajā darījumu reģistrā, izmantošanu:
2. Iekšējās politikas, procedūras un mehānismi ietver iekšējās procedūras par personāla pielaidi saistībā ar paroļu izmantošanu piekļuvei datiem, kurās norādīts personāla darbību nolūks, aplūkojamo datu diapazons un datu izmantošanas ierobežojumi, kā arī detalizēta informācija par ieviestajiem mehānismiem, t. sk. kontroles mehānismiem, kas paredzēti potenciālo kiberrisku iedarbīgai pārvaldīšanai un uzturēto datu aizsargāšanai no kiberuzbrukumiem. 3. Ikviens pieteikuma iesniedzējs sniedz EVTI informāciju par procesiem, kas paredzēti, lai uzturētu žurnālu, kurā identificē ikvienu darbinieku, kas piekļūst datiem, aplūkoto datu raksturu un piekļuves nolūku.” |
9. |
Regulas 16. pantu aizstāj ar šādu: “16. pants Informācijas tehnoloģiju resursi un ārpakalpojumi Darījumu reģistra reģistrācijas pieteikums ietver šādu informāciju saistībā ar informācijas tehnoloģiju resursiem:
|
10. |
Regulas 17. pantu aizstāj ar šādu: “17. pants Palīgpakalpojumi Ja pieteikuma iesniedzējs vai cits uzņēmums tā koncerna (grupas) ietvaros, vai uzņēmums, ar kuru pieteikuma iesniedzējam ir līgums attiecībā uz tirdzniecību vai pēctirdzniecības pakalpojumiem, piedāvā vai plāno piedāvāt papildpakalpojumus, darījumu reģistra reģistrācijas pieteikumā ir iekļaujama šāda informācija:
|
11. |
Regulas 18., 19. un 20. pantu aizstāj ar šādiem: “18. pants Piekļuves noteikumu pārredzamība 1. Darījumu reģistra reģistrācijas pieteikumā iekļauj šādu informāciju:
2. Informāciju, kas minēta 1. punkta a), b) un c) apakšpunktā, konkretizē attiecībā uz šādiem lietotāju veidiem:
19. pants Datu pilnīguma un pareizuma pārbaude Darījumu reģistra reģistrācijas pieteikumā ir iekļaujama šāda informācija:
20. pants Cenu politikas pārredzamība Darījumu reģistra reģistrācijas pieteikumā ir iekļaujams apraksts par šādiem jautājumiem attiecībā uz pieteikuma iesniedzēju:
|
12. |
Regulas 21. pantu aizstāj ar šādu: “21. pants Operacionālais risks 1. Darījumu reģistra reģistrācijas pieteikumā ir iekļaujama šāda informācija:
2. Darījumu reģistra reģistrācijas pieteikumā ir iekļaujamas procedūras, ar kurām paredzēts nodrošināt sākotnējā darījumu reģistra pienācīgu aizstāšanu, ja to lūdz pārskatus sniedzošs darījuma partneris, vai ja to lūdz trešā persona, kura pārskatu sniedz tāda darījuma partnera uzdevumā, kas pārskatus nesniedz, vai ja šāda aizstāšana izriet no reģistrācijas anulēšanas, un procedūras par datu nodošanu un pārskatu sniegšanas plūsmu pāradresēšanu citam darījumu reģistram.” |
13. |
Regulas 22. pantu aizstāj ar šādu: “22. pants Datu uzskaites politika 1. Darījumu reģistra reģistrācijas pieteikumā ir iekļaujama informācija par datu saņemšanu un administrēšanu, tai skaitā politika un procedūras, ko ieviesis pieteikuma iesniedzējs, lai nodrošinātu:
2. Darījumu reģistra reģistrācijas pieteikums ietver informāciju par datu uzskaites sistēmām, politiku un procedūrām, kuras izmanto, lai nodrošinātu, ka iesniegtie dati tiek atbilstoši grozīti un ka pozīcijas ir aprēķinātas pareizi saskaņā ar attiecīgām leģislatīvām vai regulatīvām prasībām.” |
14. |
Regulas 23. pantu aizstāj ar šādu: “23. pants Datu pieejamības mehānismi Darījumu reģistra reģistrācijas pieteikumā ir iekļaujams apraksts par resursiem, metodēm un kanāliem, ko pieteikuma iesniedzējs izmanto, lai dotu piekļuvi informācijai saskaņā ar Regulas (ES) Nr. 648/2012 81. panta 1., 3. un 5. punktu, un ir iekļaujama šāda informācija:
(*3) Komisijas Deleģētā regula (ES) Nr. 151/2013 (2012. gada 19. decembris), ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 648/2012 par ārpusbiržas atvasinātajiem instrumentiem, centrālajiem darījumu partneriem un darījumu reģistriem attiecībā uz regulatīvajiem tehniskajiem standartiem, kas nosaka datus, kuri darījumu reģistriem ir jāpublicē un jādara pieejami, un darbības standartus saistībā ar datu apkopošanu un salīdzināšanu un piekļuvi datiem (OV L 52, 23.2.2013., 33. lpp.).”" |
15. |
Regulā iekļauj šādu 23.a pantu: “23.a pants Iestāžu tieša un tūlītēja piekļuve datiem Darījumu reģistra reģistrācijas pieteikumā ir iekļaujama šāda informācija:
|
2. pants
Stāšanās spēkā un piemērošana
Šī regula stājas spēkā divdesmitajā dienā pēc tās publicēšanas Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī.
Šī regula uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojama visās dalībvalstīs.
Briselē, 2018. gada 13. decembrī
Komisijas vārdā –
priekšsēdētājs
Jean-Claude JUNCKER
(1) OV L 201, 27.7.2012., 1. lpp.
(2) Komisijas 2012. gada 19. decembra Deleģētā regula (ES) Nr. 150/2013, ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 648/2012 par ārpusbiržas atvasinātajiem instrumentiem, centrālajiem darījumu partneriem un darījumu reģistriem attiecībā uz regulatīvajiem tehniskajiem standartiem, kuros precizētas ziņas, kas iekļaujamas darījumu reģistra reģistrācijas pieteikumā (OV L 52, 23.2.2013., 25. lpp.).
(3) Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 25. novembra Regula (ES) 2015/2365 par vērtspapīru finansēšanas darījumu un atkalizmantošanas pārredzamību un ar ko groza Regulu (ES) Nr. 648/2012 (OV L 337, 23.12.2015., 1. lpp.).
(4) Komisijas 2012. gada 19. decembra Deleģētā regulu (ES) Nr. 151/2013, ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 648/2012 par ārpusbiržas atvasinātajiem instrumentiem, centrālajiem darījumu partneriem un darījumu reģistriem attiecībā uz regulatīvajiem tehniskajiem standartiem, kas nosaka datus, kuri darījumu reģistriem ir jāpublicē un jādara pieejami, un darbības standartus saistībā ar datu apkopošanu un salīdzināšanu un piekļuvi datiem (OV L 52, 23.2.2013., 33. lpp.).
(5) Eiropas Parlamenta un Padomes 2010. gada 24. novembra Regula (ES) Nr. 1095/2010, ar ko izveido Eiropas Uzraudzības iestādi (Eiropas Vērtspapīru un tirgu iestādi), groza Lēmumu Nr. 716/2009/EK un atceļ Komisijas Lēmumu 2009/77/EK (OV L 331, 15.12.2010., 84. lpp.).